A webanalitika korának vége

Bánóczy Zoltán - 2012.07.03. 19:12

Miután a cím okozta sokkból magához tért a kedves olvasó, elmondom: Nick Mihailovskinak, a Google Analytics vezető fejlesztőjének és evangelistájának szíves januári, galyatetői közlése alapján valami sokkal átfogóbbra kell készülnünk: analitikai platformra, mely mindent mérhetővé tesz, mindent aminek lehet közvetlen vagy akár közvetett internet-kapcsolata.

change-management11_2.png

Az eddig webszájtok mérésre szakosodott gyártók eggyel feljebb helyezik a scope-ot: olyan keretrendszereket építenek, melyek eddig ismeretlen rugalmassággal képesek bármit informárcióvá alakítani, amit mi képesek vagyunk beléjük tölteni. A telefonközponttól a pénztárgépekig, a beléptetőrendszerektől a liftekig, a parkolórendszerektől a ügyfélirányító megoldásokig, a wellness-szállodákon belüli vendégmozgástól egészen addig, hogy milyen bannert LÁTOTT és HOL a tegnapi vásárlónk. Vagy mindezt együtt.

MINDEN EGY

A nagy adathalmaz, a big data, az utóbbi időben gyakran használt kifejezés. Minden egyes cég és szervezet rendelkezhet vagy már rendelkezik a tevékenységével kapcsolatos, nagy mennyiségű és összetett adattal. Ennek gyűjtése és elemzése, majd az elemzésre alapozott döntések nélkül fenntartható üzleti modell 2012-ben nem létezik. A kifinomult méréstechnikai megoldásokból következő adatvezérelt üzleti gondolkodás minden iparágban nyerteseket fog kitermelni - ami természetesen nem a belépő szintű Google Analytics ismeretekből táplálkozik. A magas szintű (web)analitikai megoldások a mérőrendszerek fejlődésével együtt mozognak, alkalmazásukkal jókora információs előnyre lehet szert tenni. Ami tavaly nagyon innovatív megoldásnak számított, az ma már a nagyközönség számára is hozzáférhető. Azok a state-of-the-art mérési megoldások pedig, melyeket ma valósítanak meg az új kereteken belül, lehetővé teszik, hogy ne vak követőként viszonyuljunk a vélt trendekhez.

AZ ADAT JOBBÁ TESZ

Szeretjük okosnak gondolni magunkat, hozzáértőnek és rutinosnak. Ez azonban jó esetben csak a stabil középszerre elegendő; a mindig kockázatos shortheadbe csak invenciókkal lehet bekerülni. Ez a shorthead mindig tudja, mit miért csinál és még hol hibás az a megoldása, amit a piac közepe egyébként hülyegyerek módjára másol. Ha másokat másolsz, elfogadod, hogy ők okosabbak, rutinosabbak nálad, jobban ismerik a piacot és a közönségüket. Ha ez így van - kiindulási alapnak megteszi, de mire számítasz, mi lesz az a plusz amitől a bizniszshortheadbe tartozhatsz? Mindig van jobb és göredülékenyebb UI megoldás, mindig van jobban letervezhető kampány, mindig van jobban szegmentálható látogatói- és célcsoport.

A HIRDETŐ MÁR KÜLÖN MÉRET

Az elmúlt év - nem túlzás - olyan újdonságokat hozott a Google Analyticsben és a mérési keretrendszerekben, hogy a legedzettebbek is átgondolták vele viszonyukat. Komoly felismerések voltak az elmúlt évben és annyi kimutathatóan elégetett pénz, hogy vágni lehetett a füstjét. Hirdetők jelentek meg megrendelőként a webanalitikai felvevőpiacon, hogy költéseiket hatékonyabbá tegyék, tranzakciós szolgáltatók, hogy a rendelési folyamataikat javítsák. A Google vagy Yahoo Analytics és hozzájuk hasonló platformok nem a paneles méréseket helyettesítik, és - egyelőre - nem akarnak médiatervező eszközök lenni. Lesznek viszont 2013-ra ezek kontrolljai és nélkülözhetetlen kampányoptimalizációs kellékei. Nem fognak ötleteket adni a felhasználói felületek tervezésénél helyettünk, de megmutatják: tudjuk-e jobban csinálni?

A hirdetők nyilván a büdzséjük költését - ezáltal ügynökségeiket és kampányaikat - szeretnék egyre inkább mérve-minősítve látni és összehasonlíthatóvá tenni. A nagy webes kereskedők egyre mélyebbre ássák magukat a közönség-szegmentációba, viselkedésük megértésébe. A saját mérésekből származó információs előny számukra felbecsülhetetlen.

Ahogy Caleb Whitmore, az Analytics Pros (USA) alapítója is elmondta: komoly analitikai szakemberhiányt jósolhatunk a következő évekre - internetes és egyéb vállalatok - ahogy az övé is - lasszóval kell fogják a kompetens jelölteket, junior elemzőtől az implementációs szakembereken keresztül az ún. adattudósokig (data scientist).

CSUDÁKAT LEHET TENNI

Lesznek tehát platformjaink, melyeket körbeállhat sok-sok divízió és lapátolhatja bele vég nélkül az adatot. Fogalmunk sem volt, hogy mely bannereket LÁTTÁK (azaz NEM lekattintották) mely szájtokon a megrendelőink? Tudni fogjuk. Nem volt lehetséges a webes adatokat összekapcsolni egy modern létesítményüzemeltetési adattömeggel? Lesz. Nem lehetett mérni, hogy a webes regisztrált vásárlóink körében végzett direkthívásos kampány eredményeit? Most lehet.

JÓ MINŐSÉGŰ ADAT

Az elmúlt egy évben olyan új adattípusok és lehetőségek jelentek meg a Google Analyticsben melyek - operatívra fordítva - minimum heti egy meetinget és két óra fejlesztői kapacitást meg kell érdemeljenek. De kinek is kell valójában a jó minőségű adat? Annak a néhány embernek, akinek bármilyen érdekeltsége van az eredményességben. Nekik fontos megérteni, hogy a folyamatos mérési feladatokra az adatfeldolgozási és reporting keretrendszer általában az az érzékeny pont, amin a mérési szisztémák elhasalnak. A mérési adatot általában elküldik, tessék-lássék reportolgatják is, de - és innen jönnek a gyenge pontok: feldolgozási eljárásuk nem nyílt és megismerhető, statisztikai megjelenítő felületük kiforratlan, lassú és funkciószegény.

IPARI ŰRANALITIKA

Analitika. Izgága kis szócska ez, ami az ismeretlen felfedezését ígéri. A webanalitika egy olyan tevékenység, melynek a későbbi kimenetei ismeretlenek. Amikor felállítjuk a mérést, még nem tudjuk mi jön ki belőle - ha tudnánk, felesleges is volna szöszölni vele. Használhatjuk természetesen sejtések alátámasztására, ám legtöbbször a prekoncepcióink hibásak - nem elég jók. Az innováció - tudom - legnagyobb részt intuicíóból épül - de ugye, hogy mélyebben intuitívabb az ember ha több az alapinformáció? Érdemes lesz az analitikai iparra odafigyelni, saját nevemben is állíthatom; meghökkentő mérési megoldásokkal fog előrukkolni.


A bejegyzés trackback címe:

http://adat.blog.hu/api/trackback/id/tr734625272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

untermensch (törölt) 2012.07.03. 21:37:46

Ejha, a legelső poszttal sikerült címlapra kerülni? A css-t át kéne nézni, valami komoly gond lehet. A szöveg szinte olvashatatlan firefoxban és chromeban egyaránt.

is 2012.07.03. 22:29:23

@untermensch: nekem olvasható, attól eltekintve, hogy valami egyedi fonttal próbálkozik, amiben nincs se ő se ű, és nagyon kiugrik a helyette használt Arial. esetleg neked nem tölti le azt az egyedi fontot.

ainex 2012.07.03. 23:04:32

Jó poszt, tetszik. Köszönet érte. Van azonban egy rossz hírem: a brüsszeli törvényhozás épp gõzerõbel dolgozik a "big data analytics" tilalmán, vagy legalább ellehetetlenítésén, merthogy Európának jobb lesz úgy a modern világban.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2012.07.03. 23:12:19

@ainex: igen, ez komoly veszély - a cikkben linkelt filmben erről is van jó pár percnyi 'nyilatkozat': www.youtube.com/watch?v=TyUcvWV6_r0#t=31m00s

... és egy tisztes megfogalmazás: "Goverments are a kind of stupid" -> www.youtube.com/watch?v=TyUcvWV6_r0#t=30m08s

The Great Destroyer 2012.07.03. 23:15:49

Még egy érv a saját stat beágyazása mellett :). Ha tényleg ésszel tervezett weboldala van az embernek, amiben nem csak a gugli keresőrobotjaira van optimalizálva a működés, akkor sokkal hatékonyabban lehet targetált hirdetésekkel operálni. Ha én nézem az adminolt weboldal látogatottságát, akkor tudom, hogy honnan/mikor/ki/mi nézte meg az oldalt (fontos a robot/user arány), ha vannak VALÓS adataim a látogatottságról, akkor tudok online kampányt tervezni az oldalhoz, ha kizárólag az analytics-re hagyatkozom, akkor mégjobban függővé teszem magam a google szolgáltatásaitól, ami torzítja a stat eredményeit, ami méginkább googlebarát fejlesztésekre ösztönöz...

McKinney 2012.07.03. 23:49:59

adblockert mindenkinek!

untermensch (törölt) 2012.07.04. 00:34:49

@is: Nekem most ez a harmadik böngésző ill. oprendszer, amiben nézem (ios), itt nincs vele gond, de windows alatt katasztrófa. Szerintem nem kéne erőltetni az egyedi fontot. Valószínű oka van, hogy weboldalakat kizárólag system fonttal csinálnak. Az egyedi dizájnnak nem ebben kell megnyilvánulni.

szekerkaa · https://twitter.com/szekerka 2012.07.04. 07:13:11

És a pojácák korának is vége. Egyre több megalázó megbeszélésen kell részt venni portáltulajdonosokkal, ügynökségekkel, kontárseósokkal stb. Hadd hulljon a férgese.

Atlétás Bandi · http://azelott.blog.hu/ 2012.07.04. 09:34:13

@is: fonton egyet állítottam

@untermensch: küldj egy screenshotot kérlek, mert nem bírom reprodukálni a hibát egy platformon és browserrel sem! Kösz.

ainex 2012.07.04. 13:22:11

@Bánóczy Zoltán: Való igaz. És amióta ezek a dolgok elhangzottak januárban, egy fokkal előbbre is lépett a dolog, mert a konferencián még csak a "cookie" probléma volt ismert (ami 2009-ben keletkezett és idén májusban élesedett EU-szerte), a következő lépés viszont még radikálisabb lesz. Ezzel kezdődött, január 25-én: ec.europa.eu/justice/data-protection/document/review2012/com_2012_11_en.pdf