Nagy a pörgés, mi?

Bánóczy Zoltán - 2014.08.16. 12:11

Szürreális gondolatok keringenek a Google / Facebook adó kapcsán - arról viszont senki nem beszél, hogy hogyan jutott a magyar webszakma oda, hogy adott esetben akár még száz százalékos büntetőadó mellett is jobban megérné ezeken a szolgáltatásokon hirdetni, mint hazai webportfólión belül bárhol.

tumblr_my3i55VoQy1sjgq0ko1_500.gif

Azért éri meg, mert nincsen magyar alternatíva. Semmink sincs, mert az utolsó években semmit sem fejlesztettünk. Elhanyagoltuk, majd bezártuk az iWiW-et, amely az egyetlen átfogó adatbázis volt a magyar felhasználók versenyképes célozhatóságához, egyetlen valamirevaló hirdetéskiszolgálónk sincsen, és egyetlen jó szívvel ajánlható, világszínvonal-közeli ingyenes levelezőrendszert sem tudtunk összehozni. Tartalomban császárok vagyunk, de a digitáliában ez nem elég, mert itt a pályát felrajzolni csak technológiával lehet. A biznisz ebben van, nem a meglevő keretek kiszámítható kifocizásában.

A hazai webpiacot azonban technológiai kompetenciájukat tekintve sajnos nem a kifejezetten technópallérozott, hanem az ún. általános menedzserek működtetik és irányítják. Nem technológusok, mint például az Egyesült Államokban, sőt: technikai szakemberek a valódi stratégiaalkotáshoz közel sem kerülnek. A menedzseri döntéshozatali közeg pedig - már korábban is - a kontentpiacot tolta túl forrásokkal, mert a technológiai oldalt sosem értette, jelentőségét a mai napig nem igazán fogja fel - mármint a szavakon túl.

A tartalompiac javára torzult hát a hirdetési pénzek elosztása, de ebből az átmenetileg előnyös pozícióból sem sikerült stratégiai előnyt kovácsolni: a hazai webújságok bannererdeikkel szépen kinyírták ezeknek a náluk elköltött pénzeknek a hatékonyságát, és lelohasztották a hirdetők buzgalmát. A hatékonytalanság ül tort évek óta; mindig mindenhova felfér egy plusz bannerhely, és hátha véletlenül valaki épp arra kattint.

- Elfér, nem?
- Nem, nem fér el.

Elhanyagoltuk - mert nem ismertük fel - a valódi technológiát, nem voltunk folyamatos fejlesztésben, és mindenről azt hittük, hogy kész, már csak üzemeltetni kell. A modern webes piacon ez drága tévedés, merthogy az nemcsak tartalmi, de nagyon erősen technológiai sport is.

Magyarország az élbolyban teker abban, hogy a tulajdonosok működtetni ültetik be snájdig menedzsereiket a vezetői székekbe, mindenfajta stratégiai kompetencia megkövetelése nélkül. Ez a koncepció a leggyorsabban változó iparágakban ad pofont visszakézből - isten hozott a webvilágban, most éppen nekünk kenik el a szánkat.

tumblr_n0jyc4VbVa1r3gb3zo1_400.gif

Most úgy futunk neki a következő éveknek, mint a magyar gazdaság a nyolcvanas évek végén a rázúduló piacgazdaságnak; csak kapkodjuk majd a fejünket. Teljesítmény híján még a maradék piacrészünket is fel fogják zabálni a külföldiek - általánosabb szolgáltatásoknál a globális szereplők, a kisebb piacokon a regionális játékosok. A júzer mindig a jobbat választja, ha választhat - és azok így mi nem lehetünk.

A biztonsági játéknak gondolt követő magatartással eddig elvoltunk. Eddig - amíg az egyes hazai portfóliók megcsinálhatták a saját kis magyar YouTube-jukat, magyar Flickrüket. Mindezt sosem a world-class technológiai szinten, hanem csak úgy közepesen, hogy oda is mehessen még, még, még banner.

A működő és a jó szolgáltatás valójában úgy aránylik egymáshoz, mint 1 a 10-hez. Az általános menedzser ezt általában 8:10-hez aránynak látja, a konzervatívabbja esetleg 5:10-nek, de közös bennük, hogy a jövőjüket felélő minőségbeli kompromisszumokat már nagyon kis nyomás alatt is megkötik.

Még csak azt sem állítom, hogy a régiónkban olyan nagyon egyedül volnánk ezzel. Talán az egész már a kilencvenes évek scener / kompjúterkultúrájában eldőlt - lényegében ugyanazok az országok vannak ma is a legjobb technológiai helyzetben, akik már C64-en, Amigán és a korai PC-ken is aktívak voltak: a balti államok, az oroszok és a németek. Ott volt annyira erős a technológiai közeg, hogy általanosék ne tudjanak komolyabb teret nyerni.

Most már minimum tízéves projektnek látom a technológiai formába hozást. Meg kell alkotnunk azt a közeget, amely felkészíti őket arra, hogy a mindenséggel mérve is újat, értéket teremthessen. Egy olyan közeget, amelyben önfeledten kinevethetik a kevély középszert, és ahol a techsajtó is több, mint az új kütyük advertoriálja, angolbol fordított másfél flekkek gyűjtőhelye es a haláluncsi besült hazai startupok belterjes polírozGATása.

Így talán itthon tarthatjuk őket, és megelőzhető egy ahhoz hasonló tudományos katasztrófa, amit az előző században a későbbi Nobel-díjasok elvándorlása okozott.

tumblr_mjrexrXM2r1qessyeo1_500.gif

Disclaimer: szerző AALL vállalkozásával a Google Analytics minősített partnere, illetve a SUPERWEEK-nek, a globális webanalitikai szakma egyik jelentősnek nevezett konferenciájának a főszervezője. A galyatetői Superweeken évről évre a téma meghatározó alakjai tartanak előadásokat a világ minden részéről. Az eseményre regisztrálók túlnyomó többsége európai országokból érkezik.

 


Kérdőív: Mondd, miért?

Bánóczy Zoltán - 2014.02.03. 11:16

Szeretném érteni, hogy a hazai versenyzők mitől voltak jóval alulreprezentáltabbak az indokoltnál az idei SUPERWEEK konferencián, Galyatetőn.

A kérdőív a hajtás után vagy direktben itt.


Hogyan mérjünk szexoldalt

Bánóczy Zoltán - 2013.10.14. 20:01

Nem dolgozott az AALL a Lájvjázminon, de a cégcsoportnak érintőlegesen igen -  titkokat kifecsegni nem tudok - és mivel Gattyán György most nagyobb, mint egy Szenes Iván-sláger, mindemellett épp nyilatkozott is egy analitikailag értékelhetőt a Népszabadságnak; gondoltam belevágok egy háromrészes kalandba. Az adventúra lényege abban fog állni, hogy a LiveJasmin példáján keresztül megpróbálom végiggondolni hogy egy közepesen rendes mérés alatt mit is értünk 2013-ban. Ebben az első részben áttekintés jelleggel, aztán pedig a technológiát és szervezeti folyományokat veszem végig.

Definiáljuk gyorsan a LiveJasmint: sok performer (másnéven modell vagy host, azaz a szolgáltatóoldali szereplő) még több júzerrel (fizetős tagokkal; memberekkel) rengeteg ún. privátot (fizetős, közvetlen, zárt videókapcsolatot) csinál interneten keresztül.

Az egyes performerek és az LiveJasmin bevételét meghatározza az adott performer árszínvonala, népszerűsége, munkaóráinak száma - illetve a kettejük közötti share mértéke. Bár szükséges és elengedhetetlen, de költségként tekinthetünk azonban minden ún. freechatben (a modellek ingyenes megjelenése a látogatók felé) eltöltött másodpercre (performer ideje, sávszél, processzor).

Kettejük közös érdeke tehát, hogy minél több percüket minél drágábban értékesíthessék. Mindkettejüknek és a júzernek is segít az adat. Mindhárom aktor profitálhat: a performer jobb minőségű trafficot kap, a júzer elégedettebb lesz, a kassza pedig szebben csörög.

Közbevetés: érdekeseket lehet gondolkodni azon, hogy hogyan is tekintsünk azokra a ‘bentragadt’ összegekre, melyeket új júzerek töltöttek fel pre-paid alapon, de valamilyen okból sosem beszélnek le, visszatérítés pedig nincs (nem tudom van-e, a kérdés csak hipotetikus).

A LiveJasmin mérése durva mikroszegmentációs mérés kell legyen. Látogatók kiterjedt földrajzisága, nyelvi kultúrák és időzónák vs. performertípusok és szolgáltatási kategóriák. Tudni kell, hogy milyen látogatói életutak léteznek és tudnunk kell eszerint is szegmentálni:


- "Te, mennyi pénzt csináltak a múlt héten a spanyol törzsjúzerek a thai ladyboyokkal?"

- "Amikor az újak meglátják Gizi melleit abban a kis bikiniben, hallod - az rögtön behúzza őket egy eseménydús privátra."

- “Hol tudunk a mid-range membereknek valami upselling-pontot még berakni?”

Fontos, hogy a látogatói és performer oldali aktivitásokat is fel kell dolgoznunk, illetve összekapcsolhatóvá tennünk akár az adminisztrátorikkal, hogy viselkedéstípusokat modellezhessünk. Ha tehát az adásokat követő adminisztrátorok munkája magában foglalhatja minimális kategorizálását is a streameknek, akkor olyan kérdéseink is lehetnek, mint:


- "A portugál memberek mostanában tényleg szignifikánsan arcra veretik?"

- "Loller, öcsém, mióta az ügyeskedő-gyanús performereket nem rögtön letiltjuk, hanem flaggelve mérjünk, szerinted kaptunk-e sztár viselkedési mintázatot, amiből kiderült, hogy a csehek a csalást tömegesen tolják?"

Képesnek kell lennünk a hatalmas display hirdetésmennyiséget az egyes felhasználói életutakba beépíteni.

- "Szerintetek az miért van, hogy aki az élő videós bannereinken keresztül érkezik és 15 napon belül először fizet, az mindig nagymellű csajt akar?"

- "Érdekes, az az új júzer, aki az x.com-on találkozott először a bannerrel, az ötödannyit költött a következő 20 napban, mint a nagy átlag."

Látnunk kell, kik a valamilyen okból alulárazott performerek. Tudnunk kell, hogy mely nyelvi piacokon vagyunk keresleti és melyikben kínálati pozícióban és aszerint alakítani költésünket és fókuszunkat az adott részpiacon. Hol van több látogató, mint hadrafogható performer és hol van kemény verseny közöttük a fizető látogatókért.

- "Vágod, ekkora mellekkel a dupláját simán elkérhetné!"

- "Ilyen törzsjúzer-közönséggel, mint neki van - simán árat emelhetne."

- "Hiány van a göndör szőkékből, gyerekek!"

- “Szegény görög granny-performerek, csúnya túlkínálatba csúsztak.”

Egy elképzelt példaként: iPhone app és konferenciahívási szolgáltatás bevezetéséhez:


- "Pezsgőt ide! Az új júzerek imádják a threesome-imitáló konferenciahívásos szolgáltatásunkat!"

- "A törzsjúzerek bezsonganak estére, a szokásos hívásidőre, ha a megszokott partnereikhez nagyon hasonló performer csekkol rá napközben az iPhone-os appon keresztül, hogy beszállhat-e harmadiknak féláron."

- “Az addig oké, hogy az új felületünk több új júzert ránt be, de hékás, a törzslátogatókat durván lepattintja!”

A közönség bevételtermelő karakterisztikájának figyelemmel kíséréséhez:

- "Frankón >80%-át adták a törzsjúzereink a napi bevételi sztrímnek."

- “A szilikonmellű lányok már nem menők.”

- “Ez mekkora! Amióta a performer-előjegyzőt redizájnoltuk, 18%-kal többet szedünk be az amerikai törzsmemberektől.”

Külön finomság még pre-paides fizetési megoldásból származó keretrendszeri sajátosság és a performerek felőli csalásdetektálás (amikor az LJ látogatótömegét illegál privátra viszik, abban az értelemben, hogy abból az LJ nem részesedik) amikre itt lustaságból nem térnék ki.

###

A Népszabadságban analitikai értelemben öt százalékról beszél a tulajdonos. Ez az öt százalék akár pluszban, akár mínuszban negyedévente felmerülő kockázatnak számít egy olyan szolgáltatásnál, amely változik, fejlődik, új funkcióval bővül vagy átdizájnolódik.

Ugyanennyit javítani, azaz 5%-kal feljebb tolni cső végi teljesítményt csak úgy lehetséges jól tervezhetően és folyamatosan fenntarthatóan, ha alapos és szisztematikus munkával megkeressük azokat a mikroszegmenseket, ahol duplázni és triplázni lehetséges - hogy a végén a nagy átlag negyedévente kiszámítóan kiadhassa azt a plusz ötöcskét.


Az egyszerű út, az naivitás

Bánóczy Zoltán - 2013.08.27. 08:22

Mai adásunkban egy adatipari mesét mondunk - sikeres mesét, megtörtént esetet, csak amennyi a diszkrécióhoz szükséges, annyi torzítással.

"ki a nagy vízre indul / annak tudnia kell / 
melyik hullám a jó / melyik sodorja el"

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy fizetős nemzetközi lelki segélyszolgálat. Projektbe való becsatlakozásunkkor éppen komolyabb beruházást készültek eszközölni, egy adott nációt - legyen az piréz - képviselő operátorokkal, akik olcsón és nagy számban voltak hadra foghatók. A beruházási döntést mai szemmel nézve kezdetleges, saját méréseikre alapozva hozták meg: hitték, hogy a speciális piacukon sok lúd disznót győz.

Bár nem volt feladatunk, de nem tudtuk nem észrevenni, hogy a szolgáltatás fő piacának számító Dél-Amerikában a júzerek kifejezetten nem rezonálnak ebben a témakörben a pirézekre. Néhány ellenőrző méréssel arra jutottunk, illetve a legjobb magyarázatunk az lett, hogy a szolgáltatás igénybevevői számára a legfontosabb, hogy saját kultúrkörükből válasszanak partnert erre a szó szerint bizalmi feladatra. A brazil és argentín júzerek magukhoz hasonlatos kultúrkörből keresték partnereiket, és bár a pirézek sok tranzakciót bonyolítottak, nagyon apró összegeket tudtak csak elkérni, hogy ár/érték arányban versenyképesnek tűnjenek.

Hogy mi történt volna, ha ezt a nagyberuházást nem állítják le időben? A szolgáltatás arculata veszélyesen megváltozott volna, és a legkeményebb júzerek elvándorlása indult volna be - hogy a belbudai nagypolgári lakást kitevő, elkölteni szándékozott összeg megtartásáról ne is beszéljünk. Az ad-hoc prémiumunk nagyvonalúsága minket is meglepett. Ez a cég az azóta eltelt 2 évben bevételét úgy duplázta meg, hogy költségei jelentősen csökkentek is - nem fajlagosan, hanem abszolútértékben.

Az élet később úgy hozta, hogy bár arra számítottunk, hogy egy olyan egyedi projekttel volt dolgunk, hogy a tanulságai nem ismétlődhetnek meg praxisunkban; a történelem ellenkező előjellel gyorsan ismételte önmagát. Jött még tavaly egy ügyfél, akinek elviekben kísértetiesen hasonló projektje és problémája volt, nem volt nehéz kiszúrnunk ugyanezt a jelenséget.

Gyorsan nagyra növesztett cég volt, ahol állandó érzésünk volt, hogy a középvezetői réteg - ha magyar lett volna - tegnap talán még a Bosnyákon árulta a törölközőt. Ez a vakságában a világot megejtően egyszerűen látó néhány ember a seftesek agresszív ravaszkodásával próbálta rá bízott portékát befuttatni. Gyönyörű fizetéseket kaptak a befektetőktől, ami képességek híján pozitív cashflowra azóta se, csupán arra volt elég, székeibe kapaszkodva pótcselekvések tömegével igazolják pozíciójukat. Ma hívott fel az invesztoruk, hogy találkozzunk újra: "Obviously without that assholes, Zoli, please."

A tanulságok újra és újra:

  • minden komolyabb változtatásban benne van az egész balhé bedőlésének a lehetősége
  • egy dolog a volumen, másik a hatékonyság
  • ...és ahogy a sláger is mondja: "az egyszerű út, az naivitás"

A vakság bátorít

Bánóczy Zoltán - 2013.08.20. 15:21

... avagy amitől egy korai minimál adatipari invesztíció megmenthetett volna - de már késő.

Úgy érzed, hígul a forgalmad? Jól érzed. A minőségi látogatókat napról napra jobban elviszik előled azok, akik felismerik őket, amíg pusztán a volumennel és egyéb hitvány mérőszámokkal van a szervezeted elfoglalva. Jobb esetben bevételeid enyhe, de stabil csökkenésben vannak, rosszabb/startup esetben pedig ki sem alakultak (pedig az invesztorok már nagyon várnák).

Azt mondják, hogy a tavalyi 100 helyett 105 júzer van - de egyre inkább csak a resztlit kapod. A valódi egyenleg úgy fest, hogy idénre 10 potens júzered kiesett, és lett helyette 15 sávszél-, processzor- és költségzabáló inaktív - amit egészséges növekedésnek úgy lehet csak eladni, mint a sörhasat, ha a sziluettet nem, csak a mérleget nézzük.

Az ipar érdekessége, hogy a szereplők méréstechnikái (nem az eredményei, persze) szinte szabadon hozzáférhetők; visszafejthetők szájtjukból, szolgáltatásuk próbájából. Befektetőjelöltjeinknek és versenytársainknak adatkultúránk ezen része nyitott könyv; mindkettőtől figyelmet érdemel egy projekt, ha ez láthatóan magas szintű. Ellenkező esetben ugyan bátor a ló, de csökkentlátású.

Nagyon komoly méréstechnológiai és statisztikus orcák dolgoznak a nemzetközi mezőnyben - ott nem pimpelt Golffal gurigáznak. Az üzleti adatháború hosszútávfutás, nem gyorsulási verseny; negyedévente, apránként, szalámitaktikailag fognak felzabálni.

A webes piac következő újraosztási játéka itt folyik majd a szemünk előtt, és rossz hír, hogy a nevezéseket már le kellett adni - ennek híján már csak egy gyors exitre gyúrhatsz.


Strandpapucsban a Kancsendzöngának

Bánóczy Zoltán - 2013.07.29. 12:17

kancsendzonga.png

Messziről kezdem: a webipari siker képlete szerény, nyomott véleményem szerint a korai felismerés és a bátor, szakszerű, fürge, határozott cselekvés. Ez az, ami az iparági invesztíciók rizikóját hordozza, ezen az ökölszabályon kívül csak a cinkelt játék és a deus ex machina van. Későn érkezők csak a híradó után.

Rákanyarodok: 8-10 évvel ezelőtt a SEO kezdett lenni az a modern webes részterület, amibe akkor mai szemmel nevetséges összegeket invesztálva mára elképesztő versenyelőnyök keletkeztek. Félkövér széljegyzet: aki komoly játékosként akkor elkomolytalankodta, az ma havonta százezrekkel-milliókkal többet költ az online marketingjére, illetve nem érti, hogy tranzakciós szolgáltatásai miért nem működnek. Mit az, hogy elkomolytalankodta? Komolytalan célokra, komolytalan gárdával és büdzsével lőtt.

Kónuszra váltok: ez történik ma az adattal és a méréssel is. Ahogyan tíz éve is sokan hitték, hogy egy év önképzőkörös kísérletezgetéssel behozható a lemaradás, ma ez nincs másképp az analitikai vonalon sem; sokan nekirugaszkodnak a Kancsendzöngának szöges strandpapucsban és egy magasnyakú pulcsival.

Az adatgazdálkodás annak való és kötelező, aki a mindenséggel kénytelen mérni magát. Méregetés eddig is volt, a statisztikát az ókoriak és nem a GACP-k találták fel - csak egy nagyon izgalmas technológia lett hozzá kész az elmúlt évben. A nagyi még érzésre kábé, mi már maghőmérővel tudjuk tökéletesre sütni a pulykát.

A mérés ott van, ahol valódi üzleti információ jön ki a csövön - nem krumplit kell mérnünk kilóra és parízert szeletre, hanem hogy mekkora része rohadt vagy vizezett annak a konténernyi árunak, ami egyébként egy fekete doboz lenne. Sok esetben tűt keresünk a szénakazalban, olyan apró forgalmi szeletkéket és mintákat, amik a üzleti balanszot nagyban befolyásolják.

A mérés legtöbbször ún. alkalmazott mérés; azaz a mérés iránya az üzleti logika szerinti: lehet ez akár egyedi mikrokontrolleres, 10 különböző szenzoros mérés összehangoltan a pénztárgépekkel, mobil-app használattal vagy digitális tévé kapcsolgatásával: a méréstechnológia és -platform most már adott, az eddigi JS-, Excel- és SQL-mágiák nagy része már default.

Másfelől. A webes szolgáltatási piac annyira telítődött, hogy a nagyobb figuráknak a piacszerzési műveletek (SEO és egyéb hirdetések) lassan drágábbak, mint a meglévő piacok, látogatottságok és üzletmenetek optimalizálása ügyes méréseken keresztül.  Szolidabb, emelkedő játékosoknak pedig nincs más út, csak az adat útja - bármit hoz reánk.


Bannerletöltések már hivatalosan is Google Analyticsben

Bánóczy Zoltán - 2013.06.20. 06:54

GA_display_icon_MCF.png

Aki sokat költ displayre, vegyen a hétvégére egy nagyon drága pezsgőt és ünnepeljen vele azzal a nyugalommal, hogy az ital szignifikáns árának többszörösét fogja innentől havonta spórolni - ha figyeli ezt a kis ikont.

Google Display Networkön hirdetőknek egy eszméletlenül jó hír: ottani bannerletöltéseik a hivatalos Google Analytics felület integráns részét képezik mostantól: a kattintásmentes érintkezési pontok (bannermegtekintések) is keresztül-kasul lekérdezhetők.

GDN_impressions_GA_MCF.png

Egyéb friss finomságok még a Multi Channel Funnels funkcióhoz:

  • a YouTube-os hirdetésekre Trueview fogalmának illetve dimenziójának bevezetése minden olyan YT-os video adre, amiből legalább 30 másodpercet nézett meg a user
  • Bannerek hajtás feletti / aktív területi / láthatósági analízise


Az AALL munkásságát követők tudják, hogy a közel egy éves MCA megoldásunk ugyanerre a problémára talált választ - a GDN-en kívül. Azzal, hogy a Google ezeket az adatokat is beleöntötte a nagy GA-kalapba, már csak a Facebookon kell megszereznünk a 3rd party measurement bizonyítványt, hogy a legösszetettebb display kampányokat is komolyan mérhessük.

Van azonban még valami, ami még mindig nagyon hiányzik - de ezt is megoldottuk elsőként: dátumokat tudunk egyes érintkezési pontokhoz mondani. Ez a report egyelőre még nem része a hivatalos Google Analytics felületnek, de ahogy a Multi Channel Adview-nk, ez a funkció sem fogja tudni elkerülni, hogy előbb-utóbb a termék integráns része legyen - a tapsot már megkaptuk érte Mountain View-ból, visszük ősszel San Franciscoba prezentálni.


Fizetnek is - érted?

Bánóczy Zoltán - 2013.04.15. 07:36

A dolgok valódi piaci értéke mindig ott derül ki, hogy fizetnek-e érte és mennyit - attól egyetlen séf se lesz kiváló, mert százezren mennek be a Blaha Lujza téri ingyenkonyhájára. Az AALL drukkol a fizetős tartalomszolgáltatási modellnek.

Akár már középtávon is változásokat hozhat a piacra a fizetős tartalmak bevezetése: átmozgathatja az online hirdetési piacot és jóval összetettebb analitikai megoldásokat képes felszívni. A paywallos szolgáltatások sokkal jobban kívánják a webes analitikát, hiszen bevételeik sokkal inkább függenek a pontosan és cizelláltan mérhető látogatottságuktól. Kiváló lehetőség  Universal Analytics alapú multiscreen/multidevice mérés bevezetésére.

Pár olyan érdekes webanalitikai kérdés, melyek nagy része az ingyenes tartalomszolgáltatásoknál fel sem merül:

  • Mire, miért, kik, milyen szerkezetben, időtávon és kilengésekkel fizetnek nekünk?
  • Mik voltak a behúzótémák/cikkek, mit fogyasztanak a legtöbbet fizető látogatók illetve azonosíthatók-e elriasztó cikkek?
  • Hogyan néz ki egy látogató életciklusa, mik a jellemző költési szokásai ezalatt?
  • Mennyire konvertálhatók egyes látogatócsoportok egyéb, szintén fizetős, saját portfóliós szolgáltatásaink (egyéb klasszikus ecommerce) felé?
  • Mik ugyanazon júzerek desktop/mobil/tablet használati arányai, élethelyzetei? (multi-device tracking)
  • Milyen csomagokat alakítsunk ki a látogatóknak? Érdemes cikkenként árulni a kontentet, vagy heti előfizetés alá felesleges menni? Az olcsóbb csomagokba akár egy-egy kósza bannerdisplay is beleférhet?


Itt megkockáztatom - mivel a fizetős tartalmak egyes csomagjaikban még hirdetéseket is meg fognak jeleníteni -, hogy nem lesznek rákényszerítve oldalaik túlbannerezésére, így nyilván a látogató is nagyobb eséllyel veszi észre az ottanit, mint másik 5 mellett.  Vásárlóképesebb, konkrétabb közönsége nagy figyelemmel, több időt tölt el a fizetős szolgáltatáson - már csak azért is, mert fizetett érte, talán ezért is jobb áron lehet majd akár értékesíteni a hatékonyabb megjelenéseket. Ennek a médiavásárlási árakban is tükröződnie kell, ugyanannyit nem érhet ez a két megjelenés.

Szebb, jobb, biztonságosabb és adatgazdagabb piachoz vezethet, ha a legjobb kontentműhelyek váltanak a fizetős modellre és az egyébként bájosan növekvő hazai online fizetési hajlandóságnak is adhat egy nagyobb löketet - minden weben üzletelő nagy örömére. Minőségi niche tartalmak nőhetnek ki a földből, olyanok, akik eddig nem tudtak szerzőikkel azonos súlycsoportú sales-garnitúrát felvonultatni.


Webméréssel a tévés nézettségért

gg - 2013.03.31. 19:24

Miközben webes technológiáink egészen kifinomodtak, és elképesztő részleteket vagyunk képesek felderíteni egy-egy weboldal látogatóiról, a még mindig jóval nagyobb pénzt megmozgató tévés világ ugyanazzal a haminc-negyven éve kidolgozott kezdetleges módszerrel méri saját teljesítményét - a hirdetők pedig egyre kevésbé hisznek benne. A sokat kritizált, néhány ezer kiválasztott háztartásban működtetett intelligens távkapcsoló, ami megjegyzi, hogy mikor milyen csatornát nézett az a néhány család, immár drámaian fals eredményeket ad - hiszen weben, telefonon, táblagépen vagy merevlemezről néz televíziót immár egy óriási szelete a társadalomnak. Ők a nézettségi adatokban például meg sem jelennek.

A téma legfontosabb, már éppen nem friss híréről viszont az egész hazai szaksajtó komplettül lemaradt (holott a világsajtóban futótűzként terjedt szét): tavaly év végén ugyanis megállapodott az amerikai tévézés de facto hivatalos mérőcége, a Nielsen a Twitterrel, hogy közösen fognak kidolgozni egy új mérőszámot, amely a hagyományos nézettségi adatokat a tévés programokhoz kapcsolódó Twitteraktivitással kombinálja. A Twitter hivatalos blogbejegyzése azt sejteti, hogy a megkeresés a tévés világból érkezhetett - ők viszont valószínűleg hirdetői nyomásnak engednek akkor, amikor a hagyományos módszereket korszerű webes mérőmegoldásokkal kezdik ötvözni. Az új mérőszámot az őszi szezon kezdetén tervezik bevezetni.

A Twitter teljes aktivitásának egyébként becslések szerint akár negyven százalékát is adhatják a tévéműsorokkal kapcsolatos posztok.

A hirdetőket és a programkészítőket valószínűleg nemcsak a technológiai kaland miatt érdeklik ezek az adatok - nyilvánvaló, hogy értékesebb, jobban eladható egy olyan tévéműsor, amely komoly aktivitási csóvát húz maga után a közösségi médiában, szemben egyes olyan, amúgy magas nézettségű adásokkal, amelyeket zombinézői már két perccel a készülék kikapcsolása után elfelejtettek. (Arról nem is beszélve, hogy milyen jó kis kombinált hirdetési ajánlatokat lehet előállítani a tévés-webes felületek összekapcsolásával.)

És az is nyilvánvaló, hogy ha erre az útra lép a mérőszakma, akkor nincs megállás - nemcsak a Twitter lesz mérendő felület, hanem a többi nagy közösségimédia-platform is, és előbb-utóbb fel kell majd deríteni azt is, hogy pontosan milyen webes aktivitást vált ki egy-egy program, és mikor.


Google Analytics: AdWords optimalizálás

Bánóczy Zoltán - 2013.03.28. 13:47

Az alábbi januári, SUPERWEEK 2013-as kisfilmet azoknak ajánljuk, akiket érdekel, hogy mi az a szakmai színvonal, ami egy PPC kampánytanácsadás során kiváló szakemberektől elvárható. Yehoshua Coren az első percekben letudja az alapozást és PPC-analitikai technikákat és -szemléletmódot mutat be.

 

Szupertitkos szegmentálási lehetőségek, telefonközpontos Google Analytics-integráció, remarketing és adott látogatottságok karakterisztikáinak felmérése. Időintervallunok fordított összehasonlítása, licittaktikák és -lehetőségek - tömören.

 

A legkomolyabban kötelező darab: ültesd le elé a kollégáidat, kérdezd ki az ügynökségedtől. Nem egyszeri és nem kétszeri megtekintésre javasoljuk a filmet, hanem erős bookmarkolásra.

+++ A 2012-es film még mindig nagyon aktuális!


Analizálni Galyatetőn

Bánóczy Zoltán - 2013.01.07. 05:55

Úgy alakultak a dolgok - és ez számunkra is meglepetés -, hogy a SUPERWEEK harmadik évére sikerült földgolyó-távlatból nézve is jól észrevehető eseménnyé felfejlődnie januári digitális analitikai és keresőipari programunknak; a napról napra növekvő számú külföldi vendégregisztrálás legalábbis erre utal.

Persze, cél volt, hogy idén is olyan (vagy még olyanabb) sztárparádét produkáljunk, amit a világon egyben máshol sem biztos, hogy össze tudnak terelni, emellett viszont hálistennek a nemzetközi word-of-mouth is működik, és mindez nem marad titokban a világ egyetlen szegletében sem.

sw_ill2.jpg


Olyan konferenciát szerettünk volna idén is összetolni, amire mi is elmennénk - és ha valóban olyan lesz, akkor arra büszkék  lehetünk - ehhez pedig csak egy erős szakember-felhozatal adhat alapot. Idei nemzetközi előadógárdánk nemcsak észt, hanem négy-öt hónap versenyelőnyt oszt a jelenlevőknek - ez az időkeret, ami alatt a mainstream techblogokban és a szakmai tudásanyagban-közbeszédben is megjelennek és bekristályosodnak a nálunk bevezetett legfrissebb állítások.

A SUPERWEEK konferencián így tehát most sem kontentreciklálás várható, és nem termékbemutatókat tartanak a vendégelőadók.

idx_johnmu_310x232.jpg

A modern webipar világszinten jegyzett képviselőit sikerült idén elcsábítanunk; nem volt könnyű, és szerencse nélkül ez sem ment volna. Nincs Európában magasabb rangú és kompetensebb technológus Google-kereső ügyben, mint John Mueller. Aki vele társalog az esti tábortűz fényénél, az magával az európai keresőminőséggel beszélget. (Járhattunk volna úgy, mint az izraeli hasonló rendezvény a napokban, ahova szintén tervezett elmenni: "Initially he [John Mueller] was planning on attending in person but due to security manners, he will not be able to attend in person." - mindegy, nálunk még az ottaniak is megnézhetik majd.)

John kóder - annyira, amennyire egy assembly könyv szerzője az: meglehetősen. Megközelítése a keresési problematikákhoz erősen technikai - amikor véleményt mond, néhány vonatkozó programsort fejben lefuttat.

sw_ill6.jpg
A Google-központból, Mountain View-ból
tavaly Nick Mihailovski döntött úgy, hogy átrepüli az óceánt a galyai levegő kedvéért, idén már ketten is: Jesse Nichols és Scott H. Herman. Mindketten a Google Analytics globális vezetői csapatából valók: Scott a Google Analytics Premiumé, Jesse a partnerprogramé. Kettejüktől erős, barely legal (közép-)európai betekintésre számíthatunk.

idx_pp_310x232.jpgNégygyermekes izraeli barátunk, Yehoshua Coren - aki egyben fiatal, felszentelt rabbi is - és a brit Phil Pearce megmutatják, hogy hol is vannak a PayPerClick (PPC) kampányoptimalizálás csúcsai jelenleg a világban.

Kristoffer Ewald az észak-európai régió legmenőbb analitikai cégének, a NetBoosternek a képviseletében hosszú évek tapasztalatai alapján beszél a nagy és kritikus mérések sajátosságairól, nehézségeiről.

Kampányok büdzséinek kezelői, márkamenedzserek, keresőoptimalizálók, webtechnológusok és mindenki, aki kíváncsi arra, hogy milyen a világ webiparának hangulata - a januári rendezvényen a galyatetői ezerméteres magasság csendjében el leszünk zárva a világtól, iszunk sok forraltbort, pezsgünk egy internacionálisat - az éjszakai rönktábortűznél pedig azt is megkérdezhetjük, amit addig nem mertünk.

00790048.jpg


Három nap San Francisco: Webes világszínvonal a Mátrában

Bánóczy Zoltán - 2012.12.06. 16:27

Igazi világszínvonalú, európai találkozót ajánlunk januárra, a ködhatár feletti Grandhotel Galya kékestetői panorámás nagytermében rendezett SUPERWEEK 2013 internetes szakkonferenciát. A 2012-es programnál még keményebbet sikerült összehoznunk a január 22-24-i időpontra. Meghívott előadóink a világ minden tájáról érkeznek: Mountain View-tól Dánián át Izraelig, Romániától Franciaországig.

john_mueller_w300_bw.jpg

A verhetetlen galyatetői forraltboros hangulatban fő vendégünk John Mueller, a Google szenior webes trendelemző munkatársa. Neve nagyon is ismerősen csenghet azoknak, akik figyelemmel kísérik a webes ipar történéseit. Különleges megtiszteltetés, hogy társaságát bírhatjuk a Grandhotel Galyában.


Google Analytics - vezetőknek

Bánóczy Zoltán - 2012.12.01. 11:46

Ott van csak igazán analitika, ott érdekes igazán a teljesítmény. A Google Analytics használata nagyon sokrétű; a fejlesztéstől a dizájnon (UX) át a marketingtevékenységig felhasználható – de a helye mindig az adott feladatot kiosztó, döntéshozatalra képes, az optimalizációban a leginkább érdekelt szereplő kezében van. Mérjük mi az ügynökséget, nem ő magát.

Vezetőként nem a nyers számok az érdekesek, hanem a valódi üzleti kérdések, azokat pedig nem írják ki defaultból az analitikai szoftverek – azokat összetett, aprólékos, ravasz mérésekkel kell felderíteni, melynek ipari sztenderdje a Google Analytics lett.

Magas szintű webanalitikai megoldássá az implementáció összetettsége, az elemzés minősége és a döntéshozatalra gyakorolt visszacsatolás rugalmassága tesz egy mérést – az érték itt keletkezik, nem az alapmérőkódok által generált táblázatok kattintgatásában.

Erről beszéltem a 2012-es összevont Mobil Hungary és Keresőmarketingnap konferencián, a lenti kis előadással.

GA_V_KMNAP2012_1.PNG

GA_V_KMNAP2012_2.PNG

GA_V_KMNAP2012_3.PNG

GA_V_KMNAP2012_4.PNG

GA_V_KMNAP2012_5.PNG

GA_V_KMNAP2012_6.PNG

GA_V_KMNAP2012_7.PNG

GA_V_KMNAP2012_9.PNG


Keynote: SUPERWEEK Romania 2012 (Sinaia)

Bánóczy Zoltán - 2012.10.30. 05:53




SUPERWEEK_sinaia_2012.jpg
Az október 23-i hetet a Sinaián töltöttem, ahol a SUPERWEEK ROMANIA 2012-t nyitottam meg egy angol nyelvű beszéddel - alább az eredeti magyar verzió és egy saját fotó.

sinaia_peles_superweek_580.jpg


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


"Mihez kezdünk majd, ha a webes penetráció növekedése megáll? Amikor nem lesz már növekedés alapból, nem nő tovább a torta?

Akkor lesz igazán fontos, hogy a megszerzett közönséget megtartsuk, viselkedésüket minél mélyebben és cizelláltabban megérthessük. Ha nem az analitikáról hinném, hogy erre képes lehet, ma nem állnék itt.

A klasszikus mondás szerint a reklámra költött pénz fele kidobott pénz, csak nem tudjuk, hogy melyik fele. A helyzet ennél általában sokkal rosszabb; ha csak a fele volna az.

Mi az AALL-nál leginkább a jellemzően 'kattintásmentes', márkázó-jellegű hirdetéstípusokhoz kapcsolódó költésekről gondoljuk úgy, hogy specializált Google Analytics méréseken keresztül jelentősen optimalizálhatók még, hiszen ilyen részletes mérésekre korábban nem volt példa.

Biztos vagyok abban, hogy mindenki tud a saját szakterületéről feltenni olyan komplex, valódi üzleti kérdéseket, melyekre a választ szeretne kapni saját dilemmáival kapcsolatban. Nyilván nem a látogatók szemeszínére és testmagasságára vagyunk kíváncsiak. Bár, ki tudja; 45-ös cipőt jobbára kétméteres embereknek lehet eladni.

Jól átgondol, kifinomult mérési technikákból származó, megfelelően értelmezett mérésekkel sokkal jobb döntéseket hozhatunk a keresőoptimalizálás, PPC-költések hatékonyabb elköltése vonatkozásában, jobban fókuszálhatjuk fejlesztéseinket, biztosabbak lehetünk a stratégiai csapásirány helyességében.

Analitika nélkül ma már nincsen valódi webes üzlet.

  1. Egyik nagy magyar tartalomszolgáltató megspórolhatott volna 20kEUR-t, ha komolyan veszi a GA-t és nem költ irdatlanul túl az organikus csúcshelyezéseinél PPC-re (elsősorban a non-brand kereséseknél kritikus).

  2. Egy turisztikai szolgáltató cégértékben nem bukott volna el 500kEUR-t, ha redizájnkor komoly SEO-szakértőt alkalmaz pár néhányezer EUR nagyságrendben, nem csökkent volna a foglalási célzatú forgalma napi 20k környékéről 3k-ra.

  3. Egy nemzetközi piacon működő vállalat nem ölt volna még 30kEUR-t adott szolgáltatási szegmensének fejlesztésébe, ha tudja, hogy az kifejezetten összezavarja és riasztja a felhasználókat.

  4. Annak a menőnek gondolt kuponszájt tulajdonosának a helyében sem lettem volna, akit azzal kellett szembesítenünk, hogy a hibás mérés miatt messze nem napi 40k látogatója van, hanem csupán a töredéke.


Akkor tekinhetjük sikeresnek a következő két napot, ha pár hónap múlva minden jelenlévő 4-5 hasonló felismerést tud felmutatni a saját területén.

Másfelől. Nagyon nehéz évek vannak előttünk - megyőződésből mondom: a túlélés csak méréssel lesz lehetséges. De mérés nem elég; megfontolt bátorság kell a továbblépéshez."

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Universal Analytics a Google-től

Bánóczy Zoltán - 2012.10.29. 18:05

Nagyon forró a téma, alig pár perce jelentették be a Google főhadiszállásán a hírt: az Analytics eddigi legnagyobb változását. A jelenlegi mérési modell teljesen átalakul, egy képernyők közötti (cross-device ill. cross-platform) követést lehetővé tevő, cookie-mentes technológia váltja fel, Universal Analytics néven.

ga_rjohnsonh_nick.jpg
Fotó: @rjohnsonh

A dolog az ún. User ID Control köré szerveződik, aminek a lényege, hogy a júzeradatok átadhatók (non-PII, nyilván) és ezek alapján a GA az adott forgalmi darabokat összefűzi ("dimension widening" - Justin Cutroni). A cross-device tracking régi álma a szakmának, a Google Analytics a GA Summiton tett bejelentésével ezt ígéri. Közelebb kerülünk az egyedi júzer felhasználási szokásainak méréséhez, jobb megértéséhez..

A weboldal üzemeltetők számára ez az átállás jóval nagyobb lehetőségeket (és hibahelyeket) is jelent majd, mint a néhány évvel ezelőtti aszinkron mérőkód-cseréknél volt jellemző, de praktikusan csak annyira kell számítani, hogy a ga.js-ből analytics.js lesz.

Ezentúl offline konverziók vihetők fel és költségadatok adhatók meg egyes kampányokhoz. Hab a tortán: a standard online konverziók realtime követése.

Nem hiszem azonban, hogy bármilyen kompatibilitási problémákkal kellene még küszködnünk akár évekig, de a felkészülést nem érdemes halogatni.


Igehirdetés Bostonban

Bánóczy Zoltán - 2012.10.11. 08:20
A száraz tény: a múlt héten előadást tarthattam a GAUGE-en, a tengerentúl legmenőbb analitikai konferenciáján. Mert meghívtak. A részleteket lássuk alább, szubjektívan.

P1060421_recolor.jpg

Az egész úgy indult, hogy előző este ráhangolódásként felbontottam a januárról maradt utolsó ajándékbort, Nick Mihailovski 2007-es Jordan Cabernet Sauvignonját.

nick_jordan.jpg

Hétfő reggel elstartoltam Liszt Ferencről a Budapest-London-Boston relációt, és alig tizenpárórás repülést követően, de csak pár órával később már a Barking Crabben falatoztunk amerikai vendéglátóimmal, Caleb és Charlotte Whitmore-ral, Liz Poole-lal, Jeremy Huttonnel és a brit Phil Pearce-szel. Ott kérem fegyelem van: a csapos mint Disztl Péter vetődött utánam a kijárat fele - az élete árán is megakadályozta volna, hogy a White Sangriát kivigyük az utcára, a felelősség nála van, az utcai alkoholizmusnál csak a gyilkosság a súlyosabb bűn a jenkik országában.

P1060431_barking_crab_boston.jpg

A keddi nap kora délutánjáig kigyengélkedtem magam az elvárható mértékben és módon, majd a megtisztelő meghívásnak eleget téve és a szálló elé előzékenyen beállított céljáratú busznak köszönhetően eljutottam a Digital Analytics Association bulijára, az ABSOLUT Clubhouse-ba, ahol a hotdog- és hamburgerkultúrát merőben újraértékeltem - olyasmi csodákat szolgáltak fel ott. Elegánsan fűszeres virsli, enyhén pirított "zsömle", diszkrét mustár - elbűvölő.


Vendéglátónk, a Red Sox egyik managere csodálatos és tartalmas prezentációt tartott a szurkolói viselkedések mintáiról, a szezonális és egyéb jegyvásárlási szokásokról. Egy váratlan pillanatban és egy ártatannak tűnő ajtó kinyílása után a bostoni Red Sox stadion egyik felső páholyában találtuk magunkat, teljes és tökéletes rálátással a hatalmas nézőtérre és a pályára. Ámulat, viccelődés, csoportkép.


Szerdán Jerry Hong (Google) villantott fel az eljövendő mobil applikáció mérésből néhány erős jövőképet: egy szinte teljesen új Google Analytics felületet és annak perspektíváit, ami direktben az applikációmérésre van szabva. Caleb hozta a formáját, és az analitikai folyamatokról adott elő egy meglehetőst.

Kora este a #Hacknighton harmadikként léptem a színpadra a View-Thru (ill. Post-view) Google Analytics megoldásunkkal (MCA), ahol technológai arcok szavazatát és elismerését szedtem össze, amivel bőven kifizetve éreztem volna magam, ha néhány vonalon később nem jutunk még ennél is lényegesen messzebbre. Úgy tűnik, valamibe belenyúltunk, a gyűlölt CT-t kihagyó teljesítménymérés sokak álma volt. Eddig.

P1060450_rmx.jpg

phil_pearce_rmx.jpgCsütörtökön hajnali négykor kidobott az ágy, és mivel volt még közel hat órám Justin Cutroni előadásáig, kora hajnalban Boston belvárosi utcáit róttam, mielőtt a kulináris kiszámíthatóság vágyától vezetve az ottani Déli Pályaudvar McDonaldsébe kerültem hirtelen.

Justin Cutroni - mint a legkiválóbb előadók egyike a szektorban - összefoglalta a GA jelenlegi állapotát, leírta a rendszer jelenlegi határait - amiből a vájtfülűek következtetéseket vonhattak le a jövendő határnyitásokkal kapcsolatban: itt tényleg egy analitikai platform készül.

A nap délutánjának egyik kerekasztalát még annyival megfejeltük, hogy az Egyesült Királyság talán legjobb PPC-szakembere, Phil Pearce (aka PPCGuru - itt jobbra) tartott egy be nem tervezett és zseniális prezentációt az elsősorban britföldön tapasztalható állapotokról, követelményekről és következményekről.

gauge_badge_sm.jpgAkkor még nem is sejtettem, hogy pár órával a búcsúzást követően életem egyik legszürreálisabb élménye felé tartok. Azt követően, hogy a hatórás várakozási idő magasan civilizált eltöltésének (Crown Club Lounge) lehetősége elszállt azzal, hogy az oda történő bejutásomat felajánló úriember egy másik terminálról indult, eleve előkészítetté váltam komolyabb történésekre is.
A transzatlanti járatok hozzám hasonlóan newcomer utasai, akik a vészkijárat mellé kapnak helyet, készüljenek a következőkre.

A felszállás után rögtön alvás, majd három óra múlva arra ébredés, hogy a beömlő hidegtől a jobb váll és comb hibernált állapotba kerül. Megfázás, orr és hólyag tele, film indul. Miután az ember az ablak mellől kijut a közlekedőfolyosóra, elfordul balra, és az aligfényben több száz alvó embert lát majd szemből, egy konzervdobozban, valahol Grönland fölött. Közepes thrillerek szoktak így kezdődni.

Multi Channel Adview: technikai háttér

Bánóczy Zoltán - 2012.08.10. 09:54


Click here for the English version.

Ahogy az előző posztban kifejtettük, a teljes mértékben ügyfélre szabható megoldásunk célja, hogy a különböző adservereken futó branding bannerview-kat is mint saját weboldal-látogatókat kezelhessük, viselkedésüket sessionökre oszthassuk, a Google Analytics ún. Multi Channel Funnelsébe illeszthessük őket. Ezzel a branding kampányunk hatékonyságát mérhetővé tesszük, az adott és kívánt üzleti célok teljesítését ellenőrizni tudjuk. Aktualitást ad a dolognak, hogy pár napja a Data Export API-n keresztül az MCF adatok is lekérhetőek, ezzel könnyen és rugalmasan más rendszerekbe illeszthetők.

Célunk tehát, hogy minősíteni tudjuk, mely branding hirdetési felületek közönségét érdekli legjobban a szolgáltatásunk? Megmérhetjük, hogy egy klasszikusan nem kattintott, de kattintható rovatszponzoráció működik-e az adott cél hosszútávú teljesítésére.

A nagyon speciális mérésekben a fő kihívás általában az, hogy a mérési adatok koherenciáját megtartsuk, ne szemeteljük tele az állandó profilokat. Ez a megoldás ilyen.

Hogy teljesen leválasszuk mindenfajta egyéb mérésről, saját, módosított JavaScriptet használunk, ez az ún. ga-aall.js, mely eltérő cookie-szettet használ és nem kommunikál közvetlenül a Google Analytics (GA) szervereivel. A hivatalosból továbbfejlesztett mérőkód a szükséges adatokat összegyűjti és a GA felé az AALL nagyteljesítményű, felhőben hosztolt mérőszerverén keresztül küldi.

Ezt a testre szabott JavaScript fájlt kell az egyes bannerek mellé (mindenféle _track hívás nélkül) a céloldalra befűzni. A céloldalon természetesen használható a szintén módoított, de általános, azaz _track-hívásokat lehetővé tévő verzió is, amellyel egy egész alternatív mérés állítható fel - eCommerce, Custom Variable, Event, bármi.

A harmadik fél (AALL) feladata ebben az esetben a látogató részére a megkülönböztetést lehetővé tévő cookie beállítása, amit a követést végző szerver (t.aall.hu) szolgál ki: egy 2 éves lejáratú visitor valamint egy 6 órás lejáratú session azonosítót rendel a látogatóhoz.

A t.aall.hu szerver tartalmazza a GA JavaScript mérőszoftver (ga.js) szerveroldali, PHP-alapú implementációját is, ami a böngészőoldalról gyűjtött (ga-aall.js) adatokat a Google Analytics szervere felé továbbítja.


Ugrás a branding banner-kampányok mérése felé

Bánóczy Zoltán - 2012.07.13. 12:10

Valami erőssel készül az AllStars Analitika (AALL) a nyáron: tettünk egy nagy lépést a branding mérése felé; megoldottuk, hogy a kampányok bannermegjelenései követhetők legyenek Google Analyticsben és a Multi Channel Funnelsbe illeszthető legyen az adview is. Ha nem kerekedett el a szemed, akkor nem érted; elmondjuk még egyszer.

banner-advertising-rates.gif

Mostantól lehetséges, hogy az a forgalom illetve látogató, ami eddig direktnek látszott, forrásilag (visitor source) köthető legyen megjelent, de le nem kattintott, tetszőleges adserverek által kiszolgált bannermegjelenésekhez.

Eddig nem volt kimutatható, hogy valaki (illetve a közönség maga aggregáltan de bőven szegmentálhatóan) jó pár bannermegtekintés, de át-nem-kattintás után érkezik meg egy-egy weboldal, szolgáltatás oldalára, vagy tölt le mobil alkalmazást.

Az eljárás tetszőleges platformon (digitális televíziótól a mobilos és táblagépes alkalmazásokon keresztül a hírportálig természetesen) működik, a különböző csatornák párhuzamosan kezelhetők.

Mit tudnál kihozni abból, ha a szokásos Google Analytics fiókod alá a bannereid MEG-JE-LE-NÉ-SE-IT is bemérhetnéd?

  • Látható volna, hogy a nagyon alacsony átkattintási rátájú (ún. branding) kampányaidra különböző hirdetési portfóliók felől milyen minőségű branding traffic érkezik.

  • Mérhetnéd, hogy van-e olyan hatékony a branding kampányod, hogy a hirdetéseiddel találkozó júzerek jobban kattintják az organikus találataidat.

  • Megvizsgálhatnád, hogy a különböző hirdetési helyek közönsége mennyire aktív a szájtodon.  


Az AALL, mint a speciális Google Analytics mérések szállítója a saját fejlesztésű technológián túl konzultációs tevékenységgel is segíti a mérési megoldás felhasználását.

Következő posztjainkban a technológia ismertetését és az egyik legnagyobb itthon működő telekomcég kampányának esettanulmányát mutatjuk be.


A webanalitika korának vége

Bánóczy Zoltán - 2012.07.03. 19:12

Miután a cím okozta sokkból magához tért a kedves olvasó, elmondom: Nick Mihailovskinak, a Google Analytics vezető fejlesztőjének és evangelistájának szíves januári, galyatetői közlése alapján valami sokkal átfogóbbra kell készülnünk: analitikai platformra, mely mindent mérhetővé tesz, mindent aminek lehet közvetlen vagy akár közvetett internet-kapcsolata.

change-management11_2.png

Az eddig webszájtok mérésre szakosodott gyártók eggyel feljebb helyezik a scope-ot: olyan keretrendszereket építenek, melyek eddig ismeretlen rugalmassággal képesek bármit informárcióvá alakítani, amit mi képesek vagyunk beléjük tölteni. A telefonközponttól a pénztárgépekig, a beléptetőrendszerektől a liftekig, a parkolórendszerektől a ügyfélirányító megoldásokig, a wellness-szállodákon belüli vendégmozgástól egészen addig, hogy milyen bannert LÁTOTT és HOL a tegnapi vásárlónk. Vagy mindezt együtt.

MINDEN EGY

A nagy adathalmaz, a big data, az utóbbi időben gyakran használt kifejezés. Minden egyes cég és szervezet rendelkezhet vagy már rendelkezik a tevékenységével kapcsolatos, nagy mennyiségű és összetett adattal. Ennek gyűjtése és elemzése, majd az elemzésre alapozott döntések nélkül fenntartható üzleti modell 2012-ben nem létezik. A kifinomult méréstechnikai megoldásokból következő adatvezérelt üzleti gondolkodás minden iparágban nyerteseket fog kitermelni - ami természetesen nem a belépő szintű Google Analytics ismeretekből táplálkozik. A magas szintű (web)analitikai megoldások a mérőrendszerek fejlődésével együtt mozognak, alkalmazásukkal jókora információs előnyre lehet szert tenni. Ami tavaly nagyon innovatív megoldásnak számított, az ma már a nagyközönség számára is hozzáférhető. Azok a state-of-the-art mérési megoldások pedig, melyeket ma valósítanak meg az új kereteken belül, lehetővé teszik, hogy ne vak követőként viszonyuljunk a vélt trendekhez.

AZ ADAT JOBBÁ TESZ

Szeretjük okosnak gondolni magunkat, hozzáértőnek és rutinosnak. Ez azonban jó esetben csak a stabil középszerre elegendő; a mindig kockázatos shortheadbe csak invenciókkal lehet bekerülni. Ez a shorthead mindig tudja, mit miért csinál és még hol hibás az a megoldása, amit a piac közepe egyébként hülyegyerek módjára másol. Ha másokat másolsz, elfogadod, hogy ők okosabbak, rutinosabbak nálad, jobban ismerik a piacot és a közönségüket. Ha ez így van - kiindulási alapnak megteszi, de mire számítasz, mi lesz az a plusz amitől a bizniszshortheadbe tartozhatsz? Mindig van jobb és göredülékenyebb UI megoldás, mindig van jobban letervezhető kampány, mindig van jobban szegmentálható látogatói- és célcsoport.

A HIRDETŐ MÁR KÜLÖN MÉRET

Az elmúlt év - nem túlzás - olyan újdonságokat hozott a Google Analyticsben és a mérési keretrendszerekben, hogy a legedzettebbek is átgondolták vele viszonyukat. Komoly felismerések voltak az elmúlt évben és annyi kimutathatóan elégetett pénz, hogy vágni lehetett a füstjét. Hirdetők jelentek meg megrendelőként a webanalitikai felvevőpiacon, hogy költéseiket hatékonyabbá tegyék, tranzakciós szolgáltatók, hogy a rendelési folyamataikat javítsák. A Google vagy Yahoo Analytics és hozzájuk hasonló platformok nem a paneles méréseket helyettesítik, és - egyelőre - nem akarnak médiatervező eszközök lenni. Lesznek viszont 2013-ra ezek kontrolljai és nélkülözhetetlen kampányoptimalizációs kellékei. Nem fognak ötleteket adni a felhasználói felületek tervezésénél helyettünk, de megmutatják: tudjuk-e jobban csinálni?

A hirdetők nyilván a büdzséjük költését - ezáltal ügynökségeiket és kampányaikat - szeretnék egyre inkább mérve-minősítve látni és összehasonlíthatóvá tenni. A nagy webes kereskedők egyre mélyebbre ássák magukat a közönség-szegmentációba, viselkedésük megértésébe. A saját mérésekből származó információs előny számukra felbecsülhetetlen.

Ahogy Caleb Whitmore, az Analytics Pros (USA) alapítója is elmondta: komoly analitikai szakemberhiányt jósolhatunk a következő évekre - internetes és egyéb vállalatok - ahogy az övé is - lasszóval kell fogják a kompetens jelölteket, junior elemzőtől az implementációs szakembereken keresztül az ún. adattudósokig (data scientist).

CSUDÁKAT LEHET TENNI

Lesznek tehát platformjaink, melyeket körbeállhat sok-sok divízió és lapátolhatja bele vég nélkül az adatot. Fogalmunk sem volt, hogy mely bannereket LÁTTÁK (azaz NEM lekattintották) mely szájtokon a megrendelőink? Tudni fogjuk. Nem volt lehetséges a webes adatokat összekapcsolni egy modern létesítményüzemeltetési adattömeggel? Lesz. Nem lehetett mérni, hogy a webes regisztrált vásárlóink körében végzett direkthívásos kampány eredményeit? Most lehet.

JÓ MINŐSÉGŰ ADAT

Az elmúlt egy évben olyan új adattípusok és lehetőségek jelentek meg a Google Analyticsben melyek - operatívra fordítva - minimum heti egy meetinget és két óra fejlesztői kapacitást meg kell érdemeljenek. De kinek is kell valójában a jó minőségű adat? Annak a néhány embernek, akinek bármilyen érdekeltsége van az eredményességben. Nekik fontos megérteni, hogy a folyamatos mérési feladatokra az adatfeldolgozási és reporting keretrendszer általában az az érzékeny pont, amin a mérési szisztémák elhasalnak. A mérési adatot általában elküldik, tessék-lássék reportolgatják is, de - és innen jönnek a gyenge pontok: feldolgozási eljárásuk nem nyílt és megismerhető, statisztikai megjelenítő felületük kiforratlan, lassú és funkciószegény.

IPARI ŰRANALITIKA

Analitika. Izgága kis szócska ez, ami az ismeretlen felfedezését ígéri. A webanalitika egy olyan tevékenység, melynek a későbbi kimenetei ismeretlenek. Amikor felállítjuk a mérést, még nem tudjuk mi jön ki belőle - ha tudnánk, felesleges is volna szöszölni vele. Használhatjuk természetesen sejtések alátámasztására, ám legtöbbször a prekoncepcióink hibásak - nem elég jók. Az innováció - tudom - legnagyobb részt intuicíóból épül - de ugye, hogy mélyebben intuitívabb az ember ha több az alapinformáció? Érdemes lesz az analitikai iparra odafigyelni, saját nevemben is állíthatom; meghökkentő mérési megoldásokkal fog előrukkolni.