Miután a cím okozta sokkból magához tért a kedves olvasó, elmondom: Nick Mihailovskinak, a Google Analytics vezető fejlesztőjének és evangelistájának szíves januári, galyatetői közlése alapján valami sokkal átfogóbbra kell készülnünk: analitikai platformra, mely mindent mérhetővé tesz, mindent aminek lehet közvetlen vagy akár közvetett internet-kapcsolata.
Az eddig webszájtok mérésre szakosodott gyártók eggyel feljebb helyezik a scope-ot: olyan keretrendszereket építenek, melyek eddig ismeretlen rugalmassággal képesek bármit informárcióvá alakítani, amit mi képesek vagyunk beléjük tölteni. A telefonközponttól a pénztárgépekig, a beléptetőrendszerektől a liftekig, a parkolórendszerektől a ügyfélirányító megoldásokig, a wellness-szállodákon belüli vendégmozgástól egészen addig, hogy milyen bannert LÁTOTT és HOL a tegnapi vásárlónk. Vagy mindezt együtt.
MINDEN EGY
A nagy adathalmaz, a big data, az utóbbi időben gyakran használt kifejezés. Minden egyes cég és szervezet rendelkezhet vagy már rendelkezik a tevékenységével kapcsolatos, nagy mennyiségű és összetett adattal. Ennek gyűjtése és elemzése, majd az elemzésre alapozott döntések nélkül fenntartható üzleti modell 2012-ben nem létezik. A kifinomult méréstechnikai megoldásokból következő adatvezérelt üzleti gondolkodás minden iparágban nyerteseket fog kitermelni - ami természetesen nem a belépő szintű Google Analytics ismeretekből táplálkozik. A magas szintű (web)analitikai megoldások a mérőrendszerek fejlődésével együtt mozognak, alkalmazásukkal jókora információs előnyre lehet szert tenni. Ami tavaly nagyon innovatív megoldásnak számított, az ma már a nagyközönség számára is hozzáférhető. Azok a state-of-the-art mérési megoldások pedig, melyeket ma valósítanak meg az új kereteken belül, lehetővé teszik, hogy ne vak követőként viszonyuljunk a vélt trendekhez.
AZ ADAT JOBBÁ TESZ
Szeretjük okosnak gondolni magunkat, hozzáértőnek és rutinosnak. Ez azonban jó esetben csak a stabil középszerre elegendő; a mindig kockázatos shortheadbe csak invenciókkal lehet bekerülni. Ez a shorthead mindig tudja, mit miért csinál és még hol hibás az a megoldása, amit a piac közepe egyébként hülyegyerek módjára másol. Ha másokat másolsz, elfogadod, hogy ők okosabbak, rutinosabbak nálad, jobban ismerik a piacot és a közönségüket. Ha ez így van - kiindulási alapnak megteszi, de mire számítasz, mi lesz az a plusz amitől a bizniszshortheadbe tartozhatsz? Mindig van jobb és göredülékenyebb UI megoldás, mindig van jobban letervezhető kampány, mindig van jobban szegmentálható látogatói- és célcsoport.
A HIRDETŐ MÁR KÜLÖN MÉRET
Az elmúlt év - nem túlzás - olyan újdonságokat hozott a Google Analyticsben és a mérési keretrendszerekben, hogy a legedzettebbek is átgondolták vele viszonyukat. Komoly felismerések voltak az elmúlt évben és annyi kimutathatóan elégetett pénz, hogy vágni lehetett a füstjét. Hirdetők jelentek meg megrendelőként a webanalitikai felvevőpiacon, hogy költéseiket hatékonyabbá tegyék, tranzakciós szolgáltatók, hogy a rendelési folyamataikat javítsák. A Google vagy Yahoo Analytics és hozzájuk hasonló platformok nem a paneles méréseket helyettesítik, és - egyelőre - nem akarnak médiatervező eszközök lenni. Lesznek viszont 2013-ra ezek kontrolljai és nélkülözhetetlen kampányoptimalizációs kellékei. Nem fognak ötleteket adni a felhasználói felületek tervezésénél helyettünk, de megmutatják: tudjuk-e jobban csinálni?
A hirdetők nyilván a büdzséjük költését - ezáltal ügynökségeiket és kampányaikat - szeretnék egyre inkább mérve-minősítve látni és összehasonlíthatóvá tenni. A nagy webes kereskedők egyre mélyebbre ássák magukat a közönség-szegmentációba, viselkedésük megértésébe. A saját mérésekből származó információs előny számukra felbecsülhetetlen.
Ahogy Caleb Whitmore, az Analytics Pros (USA) alapítója is elmondta: komoly analitikai szakemberhiányt jósolhatunk a következő évekre - internetes és egyéb vállalatok - ahogy az övé is - lasszóval kell fogják a kompetens jelölteket, junior elemzőtől az implementációs szakembereken keresztül az ún. adattudósokig (data scientist).
CSUDÁKAT LEHET TENNI
Lesznek tehát platformjaink, melyeket körbeállhat sok-sok divízió és lapátolhatja bele vég nélkül az adatot. Fogalmunk sem volt, hogy mely bannereket LÁTTÁK (azaz NEM lekattintották) mely szájtokon a megrendelőink? Tudni fogjuk. Nem volt lehetséges a webes adatokat összekapcsolni egy modern létesítményüzemeltetési adattömeggel? Lesz. Nem lehetett mérni, hogy a webes regisztrált vásárlóink körében végzett direkthívásos kampány eredményeit? Most lehet.
JÓ MINŐSÉGŰ ADAT
Az elmúlt egy évben olyan új adattípusok és lehetőségek jelentek meg a Google Analyticsben melyek - operatívra fordítva - minimum heti egy meetinget és két óra fejlesztői kapacitást meg kell érdemeljenek. De kinek is kell valójában a jó minőségű adat? Annak a néhány embernek, akinek bármilyen érdekeltsége van az eredményességben. Nekik fontos megérteni, hogy a folyamatos mérési feladatokra az adatfeldolgozási és reporting keretrendszer általában az az érzékeny pont, amin a mérési szisztémák elhasalnak. A mérési adatot általában elküldik, tessék-lássék reportolgatják is, de - és innen jönnek a gyenge pontok: feldolgozási eljárásuk nem nyílt és megismerhető, statisztikai megjelenítő felületük kiforratlan, lassú és funkciószegény.
IPARI ŰRANALITIKA
Analitika. Izgága kis szócska ez, ami az ismeretlen felfedezését ígéri. A webanalitika egy olyan tevékenység, melynek a későbbi kimenetei ismeretlenek. Amikor felállítjuk a mérést, még nem tudjuk mi jön ki belőle - ha tudnánk, felesleges is volna szöszölni vele. Használhatjuk természetesen sejtések alátámasztására, ám legtöbbször a prekoncepcióink hibásak - nem elég jók. Az innováció - tudom - legnagyobb részt intuicíóból épül - de ugye, hogy mélyebben intuitívabb az ember ha több az alapinformáció? Érdemes lesz az analitikai iparra odafigyelni, saját nevemben is állíthatom; meghökkentő mérési megoldásokkal fog előrukkolni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
untermensch (törölt) 2012.07.03. 21:37:46
is 2012.07.03. 22:29:23
ainex 2012.07.03. 23:04:32
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2012.07.03. 23:12:19
... és egy tisztes megfogalmazás: "Goverments are a kind of stupid" -> www.youtube.com/watch?v=TyUcvWV6_r0#t=30m08s
The Great Destroyer 2012.07.03. 23:15:49
McKinney 2012.07.03. 23:49:59
untermensch (törölt) 2012.07.04. 00:34:49
szekerkaa · https://twitter.com/szekerka 2012.07.04. 07:13:11
Atlétás Bandi · http://azelott.blog.hu/ 2012.07.04. 09:34:13
@untermensch: küldj egy screenshotot kérlek, mert nem bírom reprodukálni a hibát egy platformon és browserrel sem! Kösz.
ainex 2012.07.04. 13:22:11
NebDam 2012.10.11. 09:41:23