Nagy a pörgés, mi?

Bánóczy Zoltán - 2014.08.16. 12:11

Szürreális gondolatok keringenek a Google / Facebook adó kapcsán - arról viszont senki nem beszél, hogy hogyan jutott a magyar webszakma oda, hogy adott esetben akár még száz százalékos büntetőadó mellett is jobban megérné ezeken a szolgáltatásokon hirdetni, mint hazai webportfólión belül bárhol.

tumblr_my3i55VoQy1sjgq0ko1_500.gif

Azért éri meg, mert nincsen magyar alternatíva. Semmink sincs, mert az utolsó években semmit sem fejlesztettünk. Elhanyagoltuk, majd bezártuk az iWiW-et, amely az egyetlen átfogó adatbázis volt a magyar felhasználók versenyképes célozhatóságához, egyetlen valamirevaló hirdetéskiszolgálónk sincsen, és egyetlen jó szívvel ajánlható, világszínvonal-közeli ingyenes levelezőrendszert sem tudtunk összehozni. Tartalomban császárok vagyunk, de a digitáliában ez nem elég, mert itt a pályát felrajzolni csak technológiával lehet. A biznisz ebben van, nem a meglevő keretek kiszámítható kifocizásában.

A hazai webpiacot azonban technológiai kompetenciájukat tekintve sajnos nem a kifejezetten technópallérozott, hanem az ún. általános menedzserek működtetik és irányítják. Nem technológusok, mint például az Egyesült Államokban, sőt: technikai szakemberek a valódi stratégiaalkotáshoz közel sem kerülnek. A menedzseri döntéshozatali közeg pedig - már korábban is - a kontentpiacot tolta túl forrásokkal, mert a technológiai oldalt sosem értette, jelentőségét a mai napig nem igazán fogja fel - mármint a szavakon túl.

A tartalompiac javára torzult hát a hirdetési pénzek elosztása, de ebből az átmenetileg előnyös pozícióból sem sikerült stratégiai előnyt kovácsolni: a hazai webújságok bannererdeikkel szépen kinyírták ezeknek a náluk elköltött pénzeknek a hatékonyságát, és lelohasztották a hirdetők buzgalmát. A hatékonytalanság ül tort évek óta; mindig mindenhova felfér egy plusz bannerhely, és hátha véletlenül valaki épp arra kattint.

- Elfér, nem?
- Nem, nem fér el.

Elhanyagoltuk - mert nem ismertük fel - a valódi technológiát, nem voltunk folyamatos fejlesztésben, és mindenről azt hittük, hogy kész, már csak üzemeltetni kell. A modern webes piacon ez drága tévedés, merthogy az nemcsak tartalmi, de nagyon erősen technológiai sport is.

Magyarország az élbolyban teker abban, hogy a tulajdonosok működtetni ültetik be snájdig menedzsereiket a vezetői székekbe, mindenfajta stratégiai kompetencia megkövetelése nélkül. Ez a koncepció a leggyorsabban változó iparágakban ad pofont visszakézből - isten hozott a webvilágban, most éppen nekünk kenik el a szánkat.

tumblr_n0jyc4VbVa1r3gb3zo1_400.gif

Most úgy futunk neki a következő éveknek, mint a magyar gazdaság a nyolcvanas évek végén a rázúduló piacgazdaságnak; csak kapkodjuk majd a fejünket. Teljesítmény híján még a maradék piacrészünket is fel fogják zabálni a külföldiek - általánosabb szolgáltatásoknál a globális szereplők, a kisebb piacokon a regionális játékosok. A júzer mindig a jobbat választja, ha választhat - és azok így mi nem lehetünk.

A biztonsági játéknak gondolt követő magatartással eddig elvoltunk. Eddig - amíg az egyes hazai portfóliók megcsinálhatták a saját kis magyar YouTube-jukat, magyar Flickrüket. Mindezt sosem a world-class technológiai szinten, hanem csak úgy közepesen, hogy oda is mehessen még, még, még banner.

A működő és a jó szolgáltatás valójában úgy aránylik egymáshoz, mint 1 a 10-hez. Az általános menedzser ezt általában 8:10-hez aránynak látja, a konzervatívabbja esetleg 5:10-nek, de közös bennük, hogy a jövőjüket felélő minőségbeli kompromisszumokat már nagyon kis nyomás alatt is megkötik.

Még csak azt sem állítom, hogy a régiónkban olyan nagyon egyedül volnánk ezzel. Talán az egész már a kilencvenes évek scener / kompjúterkultúrájában eldőlt - lényegében ugyanazok az országok vannak ma is a legjobb technológiai helyzetben, akik már C64-en, Amigán és a korai PC-ken is aktívak voltak: a balti államok, az oroszok és a németek. Ott volt annyira erős a technológiai közeg, hogy általanosék ne tudjanak komolyabb teret nyerni.

Most már minimum tízéves projektnek látom a technológiai formába hozást. Meg kell alkotnunk azt a közeget, amely felkészíti őket arra, hogy a mindenséggel mérve is újat, értéket teremthessen. Egy olyan közeget, amelyben önfeledten kinevethetik a kevély középszert, és ahol a techsajtó is több, mint az új kütyük advertoriálja, angolbol fordított másfél flekkek gyűjtőhelye es a haláluncsi besült hazai startupok belterjes polírozGATása.

Így talán itthon tarthatjuk őket, és megelőzhető egy ahhoz hasonló tudományos katasztrófa, amit az előző században a későbbi Nobel-díjasok elvándorlása okozott.

tumblr_mjrexrXM2r1qessyeo1_500.gif

Disclaimer: szerző AALL vállalkozásával a Google Analytics minősített partnere, illetve a SUPERWEEK-nek, a globális webanalitikai szakma egyik jelentősnek nevezett konferenciájának a főszervezője. A galyatetői Superweeken évről évre a téma meghatározó alakjai tartanak előadásokat a világ minden részéről. Az eseményre regisztrálók túlnyomó többsége európai országokból érkezik.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://adat.blog.hu/api/trackback/id/tr106608713

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nagy a pörgés, mi? 2014.08.16. 13:39:02

Most úgy futunk neki a következő éveknek, mint a magyar gazdaság a nyolcvanas évek végén a rázúduló piacgazdaságnak; csak kapkodjuk majd a fejünket.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sárospataki 2014.08.16. 14:48:52

na de miről szól a cikk?

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2014.08.16. 20:42:51

elolvasás közben-után kiderül

sárospataki 2014.08.17. 19:10:50

ki kéne találni a legújabb build toolt? dependency injection 2.0? disruptor pattern deluxe? vagy milyen technológiát? technológiából van sokféle, van technológia a fejlesztéshez, van end-user technológia, van technológiai know-how, technológiai újítás, és még sorolhatnám. úgy általában a technológia az hülyeség, nem lehet vele boltban fizetni a parizerért.

karatekutya 2014.08.17. 20:02:18

@sárospataki lány: Hasonlítsd össze a Google Maps-et és az Útinform térképét, meg a betöltési sebességüket.
Na a kettő különbsége a technológia és nem a pénz. Nem volt az Útinformnál ember akik kellő hatalommal rendelkezne és azt tudta volna mondani, hogy "gyerekek, ez egy szarhalom, ez így nem mehet ki".

Vagy a BKK, amelyik még mindig próbálkozik az útvonaltervezővel (mert ugye azt kötelező), de egy bukott vizsgamunka szintjénél még nem jutott tovább. Ott pl. fel kellett volna ismerni, hogy BKK mint szervezet alkalmatlan arra, hogy egy ilyen komplexitású webes szolgáltatást összehozzon (és, hogy ez nem feltétlen hiba, a web nem a BKK világa). A technológiai megoldás az lenne, hogy BKK azt csinálja, amihez a legjobban ért: alap közlekedési információkat ad ki egy API-n keresztül (megállók, horribile dictu: aktuális járműpozíciók!, egyéb), és ezt az API-t kiajánlja, aztán aki akar, az egy minimál regisztráció után használhatja, és boldog-boldogtalan írhatna rá útvonaltervezőt meg egyéb szirszart, a "piac" meg majd jól kiválogatja, hogy melyik a használható/vicces/érdekes.

sárospataki 2014.08.17. 21:05:25

@karatekutya: az utinform és a google között az emberanyag a különbség, az meg pénzfüggő, bocs. A bkk meg le bírja specifikálni a problémát, és az már óriási haladás az előzőekhez képest, nézd a pozitív oldalát :) Ebben egyébként nem érzem az óriási magyar technológiai lemaradást, ez egyszerűen túl ambíciózus menedzsment-probléma. Ha arról van szó a cikkben, hogy miért a miutcank.hu szintjén tart az innováció meg a startuppolás, akkor tényleg van lemaradás. Hogy végzetes-e, az már kétséges.

Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2014.08.18. 06:57:25

Hogy végzetes-e? Nem biztos, kiegyezünk talán majd döntetlenben.

www.youtube.com/watch?v=WF2PysncLQA#t=4m11s

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2014.08.19. 11:47:41

Pár hónapja volt egy olyan magyar startup, és a médiákok is ráharaptak, hogy tablet tartó cipőfűző, nem paródia, teljesen komolyan tolták, Kickstarter-re ki is rakták.

Oké, ez csak egy vicces-szomorú szélsőséges példa volt, de mondjuk úgy, van még honnan fejlődni.
süti beállítások módosítása