Messziről kezdem: a webipari siker képlete szerény, nyomott véleményem szerint a korai felismerés és a bátor, szakszerű, fürge, határozott cselekvés. Ez az, ami az iparági invesztíciók rizikóját hordozza, ezen az ökölszabályon kívül csak a cinkelt játék és a deus ex machina van. Későn érkezők csak a híradó után.
Rákanyarodok: 8-10 évvel ezelőtt a SEO kezdett lenni az a modern webes részterület, amibe akkor mai szemmel nevetséges összegeket invesztálva mára elképesztő versenyelőnyök keletkeztek. Félkövér széljegyzet: aki komoly játékosként akkor elkomolytalankodta, az ma havonta százezrekkel-milliókkal többet költ az online marketingjére, illetve nem érti, hogy tranzakciós szolgáltatásai miért nem működnek. Mit az, hogy elkomolytalankodta? Komolytalan célokra, komolytalan gárdával és büdzsével lőtt.
Kónuszra váltok: ez történik ma az adattal és a méréssel is. Ahogyan tíz éve is sokan hitték, hogy egy év önképzőkörös kísérletezgetéssel behozható a lemaradás, ma ez nincs másképp az analitikai vonalon sem; sokan nekirugaszkodnak a Kancsendzöngának szöges strandpapucsban és egy magasnyakú pulcsival.
Az adatgazdálkodás annak való és kötelező, aki a mindenséggel kénytelen mérni magát. Méregetés eddig is volt, a statisztikát az ókoriak és nem a GACP-k találták fel - csak egy nagyon izgalmas technológia lett hozzá kész az elmúlt évben. A nagyi még érzésre kábé, mi már maghőmérővel tudjuk tökéletesre sütni a pulykát.
A mérés ott van, ahol valódi üzleti információ jön ki a csövön - nem krumplit kell mérnünk kilóra és parízert szeletre, hanem hogy mekkora része rohadt vagy vizezett annak a konténernyi árunak, ami egyébként egy fekete doboz lenne. Sok esetben tűt keresünk a szénakazalban, olyan apró forgalmi szeletkéket és mintákat, amik a üzleti balanszot nagyban befolyásolják.
A mérés legtöbbször ún. alkalmazott mérés; azaz a mérés iránya az üzleti logika szerinti: lehet ez akár egyedi mikrokontrolleres, 10 különböző szenzoros mérés összehangoltan a pénztárgépekkel, mobil-app használattal vagy digitális tévé kapcsolgatásával: a méréstechnológia és -platform most már adott, az eddigi JS-, Excel- és SQL-mágiák nagy része már default.
Másfelől. A webes szolgáltatási piac annyira telítődött, hogy a nagyobb figuráknak a piacszerzési műveletek (SEO és egyéb hirdetések) lassan drágábbak, mint a meglévő piacok, látogatottságok és üzletmenetek optimalizálása ügyes méréseken keresztül. Szolidabb, emelkedő játékosoknak pedig nincs más út, csak az adat útja - bármit hoz reánk.
Strandpapucsban a Kancsendzöngának
Bánóczy Zoltán
- 2013.07.29. 12:17
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.