Miközben webes technológiáink egészen kifinomodtak, és elképesztő részleteket vagyunk képesek felderíteni egy-egy weboldal látogatóiról, a még mindig jóval nagyobb pénzt megmozgató tévés világ ugyanazzal a haminc-negyven éve kidolgozott kezdetleges módszerrel méri saját teljesítményét - a hirdetők pedig egyre kevésbé hisznek benne. A sokat kritizált, néhány ezer kiválasztott háztartásban működtetett intelligens távkapcsoló, ami megjegyzi, hogy mikor milyen csatornát nézett az a néhány család, immár drámaian fals eredményeket ad - hiszen weben, telefonon, táblagépen vagy merevlemezről néz televíziót immár egy óriási szelete a társadalomnak. Ők a nézettségi adatokban például meg sem jelennek.
A téma legfontosabb, már éppen nem friss híréről viszont az egész hazai szaksajtó komplettül lemaradt (holott a világsajtóban futótűzként terjedt szét): tavaly év végén ugyanis megállapodott az amerikai tévézés de facto hivatalos mérőcége, a Nielsen a Twitterrel, hogy közösen fognak kidolgozni egy új mérőszámot, amely a hagyományos nézettségi adatokat a tévés programokhoz kapcsolódó Twitteraktivitással kombinálja. A Twitter hivatalos blogbejegyzése azt sejteti, hogy a megkeresés a tévés világból érkezhetett - ők viszont valószínűleg hirdetői nyomásnak engednek akkor, amikor a hagyományos módszereket korszerű webes mérőmegoldásokkal kezdik ötvözni. Az új mérőszámot az őszi szezon kezdetén tervezik bevezetni.
A Twitter teljes aktivitásának egyébként becslések szerint akár negyven százalékát is adhatják a tévéműsorokkal kapcsolatos posztok.
A hirdetőket és a programkészítőket valószínűleg nemcsak a technológiai kaland miatt érdeklik ezek az adatok - nyilvánvaló, hogy értékesebb, jobban eladható egy olyan tévéműsor, amely komoly aktivitási csóvát húz maga után a közösségi médiában, szemben egyes olyan, amúgy magas nézettségű adásokkal, amelyeket zombinézői már két perccel a készülék kikapcsolása után elfelejtettek. (Arról nem is beszélve, hogy milyen jó kis kombinált hirdetési ajánlatokat lehet előállítani a tévés-webes felületek összekapcsolásával.)
És az is nyilvánvaló, hogy ha erre az útra lép a mérőszakma, akkor nincs megállás - nemcsak a Twitter lesz mérendő felület, hanem a többi nagy közösségimédia-platform is, és előbb-utóbb fel kell majd deríteni azt is, hogy pontosan milyen webes aktivitást vált ki egy-egy program, és mikor.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.